Mar 11, 2009

aku di talentime



Semalam, aku berkesempatan menonton filem arahan yasmin ahmad bertajuk talentime di Dewan Seri Budiman, UiTM. Kampus yang sudah dua tahunku tinggalkan.

Filem talentime akan ditayang di pawagam pada 26 Mac ini. Filem kali ini tidak banyak menonjolkan perbezaan seperti filem-filem arahan Yasmin yang lain, iaitu memaparkan kisah hubungan cinta tanpa mengira kaum, agama atau latar belakang budaya, di samping selitan pertandingan bakat di sekolah menengah tersebut.

Bagi peminat Yasmin, jalan cerita seolah-olah boleh diagak penonton sendiri, namun jalan cerita filem ini diselitkan dengan jenaka dari segi dialog dan mimik pelakon. Cukup menghiburkan.

Talentime ini mengisahkan pertandingan mencari bakat yang mempertemukan Melur dan Mahesh. Mahesh seorang pekak dan bisu. Semuanya bermula apabila Mahesh, ditugaskan menjemput finalis ke sekolah bagi menjalani latihan, menghantar surat pemberitahuan lulus ujibakat ke rumah Melur.

Pada mulanya Melur tidak mengetahui kekurangan Mahesh dan Mahesh begitu menyenangi Melur yang sering mengungkapkan puisi indah. Namun berlaku konflik di saat-saat akhir filem berkenaan. Ingin tahu? Sila tonton filem ini.......

Filem ini dibintangi Pamela Chong (Melur), Mahesh Jugal Kishor (Mahesh), Mohammad Syafie Naswip (Hafiz), Jaclyn Victor (Bhavani), kakak (Mahesh), Howard Hon Ka Hoe (Kahoe), Harith Iskander (ayah Melur), Mislina Mustaffa ( ibu Melur), Adibah Noor (Cikgu Adibah), Azean Irdawaty (Embun, ibu Hafiz), Elza Irdalyna Khairil Anwar (Mawar), Jit Murad (Ismael).

p/s- ku jatuh cinta dengan runut bunyi filem ini

2 comments: