Feb 6, 2009

bicara tentang teman yang mewarnai hidupku

Bab 1 (Kembali ke zaman kanak-kanak riang)

”Mengimbau kembali detik aku mula mengenali ZOTAS.”

Tahun 1992, aku, kak nyah, abang, ayah dan mak memulakan kehidupan baru di sebuah kampung yang terletak di daerah ‘slim river’(dikenali sebagai kawasan hitam ketika zaman pemerintahan Jepun).

Mulanya aku agak liat berpindah ke Slim River kerana aku sudah sebati hidup di Pasir Puteh, Ipoh. Bermulanya kehidupanku sebagai budak kampung dan segalanya berubah. ‘Kampung Balun’ menyaksikan segala pahit manis persahabatan antara kami berlima. Kami membesar bersama-sama walaupun jarak umur yang berbeza, namun citarasa, hobi dan perangai satu kepala.

Kedudukan rumah kami yang berdekatan menyebabkan kami tidak diam duduk sehingga digelar anak-anak hyperactive. Sehinggakan makan tengaharipun kami berlima akan makan bersama-sama, boleh dikatakan aktiviti wajib (berkelah di bawah pokok durian).

26 Mei 1997 merekodkan sejarah penubuhan ZOTAS. Zotas merupakan ringkasan nama kami berlima Zai, Ona, Tan, Aza dan Suz. Kebetulan turutan nama tersebut juga mengikut ranking ahli-ahli tua sehingga muda.hekhe....

Persahabatan kami dipenuhi dengan warna-warni ceria. Aktiviti wajib merempit round2 kampung setiap petang sehingga jadi bualan orang kampung...wahaha dan main baling tin bersama budak2 kampung dan paling besar ketika itu ialah kami sekolah menengah bersama budak sekolah rendah. dari segi saizpun dh nampak jauh beza...

Leteren mak kami usah nak cakapla....bising sebab anak-anaknya terlampau hyperactive ditambah dengan kedegilan kami. tapi yang penting bapak kami maintain cool. Tapi di sebalik aktiviti yang penuh dengan lasak tersebut, kami turut menyertai mak cik2 marhaban di kenduri kawin dan naik buai baby. Disebabkan mak Ona adalah ustazah, jadi sedikit banyak dapatlah kami berbakti. Di sebalik kenakalan kami terselit jua aktiviti berfaedah.hekhe....

Bagi menghukum anak-anak degil ini, hukuman yang bakal diterima ialah perintah berkurung. Selalunya aku dan kakak aku (zai) dan ona sering menerima perintah berkurung. Maka intan dan manja akan mengetuk botol sebagai hint untuk kami keluar.

Dari jauh kami akan melaung perintah berkurung. Namun segala hukuman sering dilanggar. Selalunya perintah berkurung tidak akan lama, menjelang petang kami akan ingkar perintah berkurung, kembali kepada aktiviti biasa iaitu melepak, round kampung dan main baling tin.

Tahun 2002 kami semakin renggang kerana masing-masing membawa halatuju. Zai dan ona melanjut pelajaran ke menara gading. Tinggallah kami bertiga menghabiskan masa bersama dan meneruskan pengajian di sekolah menengah.

Walaupun Zotas ibarat terkubur, tidak aktif seperti dulu, kami masih berhubung sesama sendiri dan segala kenangan bersama masih segar dalam ingatan. Merekalah sahabat sejatiku sehingga kini walaupun jarang bertemu.

Bab 2 ( Zaman kuliah)

Tahun 2004 aku membawa gelaran mahasiswi di kampus induk UiTM Shah Alam. Sepanjang aku di UiTM, pelbagai kerenah manusia aku temui dari sebaik-baik manusia sehingga sejahat-jahatnya. Agak kejam untuk menilai manusia itu jahat, namun percaya atau tidak sesungguhnya aku telah terkena dengan seorang manusia spesies seperti ini. Berhenti saja di sini.

Bicara mengenai sahabatku di universiti, aku hanya mempunyai seorang sahabat yang bisa berkongsi segalanya tanpa prejudis. Intan Ismawati dan aku sering menghabiskan masa bersama. Susah senang sepanjang pangajian kami di universiti dilalui bersama. Sikitpun kami tidak ambil pusing mengenai hal-hal kawan-kawan yang saling kutuk-mengutuk.

Apa yang kami tahu pergi dan balik kuliah dan membuat tugasan bersama. Ketika ini barulah aku merasakan bahwa aku menemui teman sejati selain Zotas. Kami sering dilihat bersama selama tiga tahun tempoh pengajian.

Segala susah-senang kami tempuhi bersama dari melarikan diri dari pak guard kerana pakai selipar sehinggalah kamera SLR fakulti hilang. Selepas tamat pengajian, aku dan intan akan cuba mencuri masa untuk berjumpa walaupun dia begitu sibuk dengan pengajian masternya dan aku dengan alam pekerjaan yang kurasakan in hell.


Bab 3 ( Zaman Pekerjaan...benci)

Ketika alam pekerjaan inilah aku melaluinya seorang diri tanpa sahabat. Pada ketika ini jugalah aku ditikam belakang oleh seseorang yang gemar mengutuk, bagaikan tidak percaya aku perlu melaluinya sekali lagi.

Namun, di sebalik kesedihan itu aku dikelilingi oleh rakan-rakan ofis yang boleh luangkan waktu bersama tanpa prejudis dan prasangka buruk. Setidak-tidaknya aku punya teman yang bisa mewarnai hidupku walaupun tanpa sahabat.

2 comments:

  1. Hazah,
    I love you!
    =)

    Pergi mat* sama orang jaat!
    Yg penting kau ada untukku.
    Ewah!
    ;)

    ReplyDelete
  2. intan
    i love u too...
    (",)

    yup2, g mampos dengan insan2 yang jaat

    ReplyDelete